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OBO 275 – Innocent Himbaza (ed.) / Making the Biblical Text. Textual Studies in the Hebrew and the Greek Bible

Originating in a symposium organized by the Institut Dominique Barthélemy and held on 4-5 November 2011 at the University of Fribourg, Switzerland, this book presents eight essays on the textual and literary history of the Hebrew Bible and the Greek Bible. It is commonplace today to speak of multiple text types in the earliest text history of the Hebrew Bible. But how can this multiplicity be most adequately explained? Does it result from different places, or from different Jewish communities reading texts in parallel text forms (Jews in Jerusalem, Samaritans, Alexandrian Jews, etc.)? Does one have to reckon with different qualities and/or evaluations of certain text forms? In other words, among the different text types known to us, were there some which enjoyed special esteem and recognition in antiquity – and if yes, by whom?

Ce livre contient huit essais sur l’histoire textuelle et littéraire de la Bible hébraïque et de la Bible grecque. Ils ont été présentés lors du colloque organisé à l’Université de Fribourg par l’Institut Dominique Barthélemy les 4 et 5 novembre 2011. Il est d’usage actuellement de parler de multiples types de textes dans l’histoire ancienne de la Bible hébraïque. Comment peut-on expliquer le mieux cette multiplicité? Résulte-t-elle de différents lieux ou de différentes lectures parallèles des textes bibliques dans des communautés juives (Juifs de Jérusalem, Samaritains, Juifs alexandrins, etc.) ? Doit-on plutôt tenir compte de différentes qualités et statuts de certains textes ? En d’autres termes, y avait-il, parmi ces différents types de textes, quelques uns jouissant d’une estime et d’une reconnaissance particulières – et si oui, de la part de qui ?

Dieses Buch enthält acht Forschungsbeiträge zur Geschichte des Textes und der literarischen Entstehung der hebräischen und griechischen Bibel. Sie wurden an einem Symposium des Institut Dominique Barthélemy am 4.-5. November 2011 an der Universität Freiburg/Schweiz vorgetragen. Die textgeschichtliche Forschung legt üblicherweise den Akzent auf die Vielfalt der Texttypen, welche die früheste Geschichte des Bibeltexts kennzeichnete. Wie lässt sich diese Vielfalt am einleuchtendsten erklären? Geht sie auf  örtlich verschiedene Überlieferungen der biblischen Texte oder auf einen von jeher uneinheitlichen Text (bei den Juden in Jerusalem, den Samaritanern, den alexandrinischen Juden) zurück? Gehen die Unterschiede der Textformen auf das Konto von Exemplaren unterschiedlicher Qualität oder des ungleichen Grades ihrer öffentlichen Anerkennung? Mit andern Worten, resultieren manche Unterschiede in der Textform aus dem mehr oder weniger hohen Ansehen und/oder einer eingeschränkten vs. allgemeineren Geltung bestimmter Ausgaben – und, falls letzteres zutreffen sollte: für welche Überlieferkreise?

Innocent Himbaza (1965) is Senior Lecturer in Old Testament studies at the Faculty of Theology, Department of Biblical Studies, of the University of Fribourg, Switzerland. His main research interests include textual criticism and textual history of the Hebrew Bible. He is the editor of the book of Leviticus for the Biblia Hebraica Quintaproject. Currently he serves as curator of the Fribourg-based “Institut Dominique Barthélemy pour l’Histoire du Texte et de l’Exégèse de l’Ancien Testament”. Among his books are: Le Décalogue et l’histoire du texte (OBO 207)2004; L’Écrit et l’Esprit (ed. with D. Böhler, Ph. Hugo, OBO 214), 2005; Un carrefour dans l’histoire de la Bible (with A. Schenker, OBO 233), 2007.

2015, pages XIV-192,
ISBN 978-3-7278-1772-4

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Peeters Publishers

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